Programma

Dinsdag 18.03.2025
08:30

Onthaal

09:30

Plenaire opening

Keynote: Gedragsverandering: waarmee bereik je de grootste impact?

Of het nu gaat om infrastructurele oplossingen, campagnes, beleidswijzigingen, innovaties of educatie, vrijwel iedere verkeersveiligheidsmaatregel heeft hetzelfde doel: gedragsverandering. Alle beetjes helpen, maar waarmee bereik je nu het grootste resultaat?

De ambitie in ons vak is torenhoog: we gaan massaal voor nul verkeersslachtoffers. Dat betekent dat het tijd is om de volgende stap te zetten in hoe we als vakgebied naar gedragsverandering kijken. Verkeersveilig gedrag hangt namelijk af van veel meer dan alleen onze wens om veilig thuis te komen. Het gaat over talloze automatische, onbewuste factoren, die soms lijnrecht tegenover onze bewuste intenties staan. Over hoe we reageren op onze omgeving en hoe diezelfde omgeving op ons reageert.

11:15

Themasessie 1

1.1 Analyses van verkeersongevallen met dodelijke afloop

In deze sessie krijg je de resultaten van de geregistreerde verkeersongevallen met dodelijke afloop in de provincie Antwerpen. Dit project is een samenwerking van het parket, de politie, de provinciale dienst mobiliteit en de wegbeheerders.

We gaan dieper in op vragen zoals wat leert de analyse van de processen-verbaal over de context, de omstandigheden en de mogelijke oorzaken? Hoe kunnen deze inzichten bijdragen tot meer verkeersveiligheid? Kunnen de wegbeheerders of de politie snelle en slimme maatregelen treffen om nieuwe ongevallen te voorkomen of de schadelijke gevolgen beperken? Hoe promoten wij met dit project het belang van een kwaliteitsvolle registratie en analyse?

1.2 Fietsvriendelijke zones

Fietsen zit in de lift, want het aantal fietsers neemt jaarlijks toe. De ambitie is om het aantal verplaatsingen met de fiets te verdubbelen, maar er is te weinig plaats voor fietsers en voetgangers. Dagelijks zijn fietsers betrokken in ongevallen, helaas vaak met fatale gevolgen. Het verkeer is druk en onveilig, zowel op de grote wegen als in onze woonbuurten. We werken daarom aan alternatieve fietsroutes voor de drukke gewestwegen: in deze zones wordt het Fix-the-Mix-principe van Fietsberaad toegepast over een groot gebied over gemeentegrenzen heen. We noemen het ‘fietsvriendelijke zones’.

  • Daar waar die fietsroutes door woonwijken lopen, plannen we ingrepen om in de hele woonwijk het doorgaand autoverkeer te weren en het snelheidsregime te verlagen.
  • Waar we door landelijk gebied komen, zoeken we veilige oplossingen voor landbouwverkeer.
  • Waar we natuurgebieden doorkruisen, doen we dit met respect voor de natuur.

Bovendien leggen we de link met hoppinpunten, fietssnelwegen en ruimtelijke ontwikkelingen. We werken gevaarlijke situaties weg en geven meer plaats aan fietsers en voetgangers. We richten onze pijlen op die gebieden waar de meeste mensen wonen én waar de meeste bestemmingen zijn. In deze presentatie lichten we toe hoe Beerse, Kasterlee, Lille, Oud-Turnhout, Turnhout en Vosselaar gecoördineerd samenwerken via programmawerking om de ambitieuze doelen van het stadsregionaal mobiliteitsplan (van de gemeenten Beerse, Oud-Turnhout, Turnhout en Vosselaar) en het mobiliteitsplan van Kasterlee en Lille te realiseren. En dit vanuit het programma Met de Fiets!

1.3 Verkeersveiligheid op landelijke wegen

Boerenbond wil de verkeersveiligheid op het platteland verbeteren door in te zetten op twee groepen: enerzijds de bestuurders van landbouwvoertuigen en anderzijds andere (zachte) weggebruikers die in contact kunnen komen met landbouwvoertuigen.

Voor die eerste groep is dat voor ons vrij eenvoudig: we lichten de landbouwers in over de verkeerswetgeving en moedigen hen aan tot hoffelijk en verkeersveilig gedrag. Voor de tweede groep is het voor ons als landbouworganisatie minder evident: we zien in deze presentatie een kans om die groep deels te bereiken. We duiden wat landbouwverkeer eigenlijk is. Daarnaast duiden we de ruimte-impact van die voertuigen en geven we concrete tips mee waar andere weggebruikers mee aan de slag kunnen.

1.4 Als puntje bij paaltje komt

Paaltjes en fietsers gaan niet altijd goed samen en zorgen vaak voor onveilige situaties. Jammer genoeg zien we vaak ook geen eenvoudige oplossing om de inrichting zonder paaltjes te voorzien.

In Gent hebben we een gebiedsdekkend stadsregionaal fietsroutenetwerk uitgebouwd bestaande uit routes op vier niveaus van stadsregionale verbindingen tot lokale routes. Op dit fietsroutenetwerk, goed voor 482km, hebben we alle verticale obstakels gescreend. Hierdoor zullen er tegen medio 2025 350 obstakels worden verwijderd, 206 palen worden vervangen door een fietsvriendelijker exemplaar en 90 palen worden verplaatst.

1.5 Nieuwe vesten voor meer verkeersleefbaarheid

AWV en de stad Mechelen vernieuwen de stadsring en geven daarbij meer ruimte aan fietsers, voetgangers en groen.
We vertellen graag waarom er voor eenrichtingsverkeer is gekozen, hoe we dat hebben gerealiseerd met tijdelijke maatregelen, en wat dit bijdraagt aan het reduceren van de verkeersdrukte en het veiliger inrichten van de verkeersruimte.

1.6 Fietstocht 1: groene ring rond Puurs - verbinden en kansen grijpen

Opgelet!

De fietstocht loopt over 2 themasessies. In de volgende ronde kan je dus geen sessie volgen.
Je kiest in themasessie 3 voor de lunch.

In het masterplan “groene ring rond Puurs” krijgt de natuur in en rond de kern zelf een mooie upgrade, maar die verschillende punten moeten natuurlijk ook bereikbaar en veilig verbonden zijn. In deze fietstocht bezoeken we de projecten die in volle ontwikkeling zijn en hoe van de kans gebruik gemaakt wordt om enkele zwakke schakels in het wandel/en fietsnetwerk aan te pakken.

Opgelet!

  • De fietstocht loopt over 2 themasessies. In de volgende ronde kan je dus geen sessie volgen. Je kiest in themasessie 3 voor de lunch.
  • De gaststad voorziet fietsen voor deze fietstocht, maar je mag ook deelnemen met je eigen fiets. De gaststad biedt ook enkele alternatieve fietsen aan voor personen met een beperking. Geef zeker een seintje indien dit nodig is.
  • We doen er alles aan om de fietstocht optimaal voor te bereiden, maar de weergoden hebben we niet in de hand. Voorzie dus zeker gepaste kledij voor de weersvoorspellingen.

1.7 Wandeling 1: Kernvernieuwing en doorsteken

Opgelet!

De wandeling loopt over 2 themasessies. In de volgende ronde kan je dus geen sessie volgen.
Je kiest in themasessie 3 voor de lunch.

De kern van Puurs onderging de laatste jaren een hele transformatie. Een constante bij de verschillende deelprojecten was het creëren van zachte doorsteken en aangenamer publiek domein. Op deze wandeling zullen we deze doorsteekjes gebruiken om de (toekomstige) verbeteringen voor zachte weggebruikers te laten zien en hoe dat de kern bewandelbaar maakt.

Opgelet!

  • De wandeling loopt over 2 themasessies. In de volgende ronde kan je dus geen sessie volgen.
    Je kiest in themasessie 3 voor de lunch.
  • We doen er alles aan om de wandeling optimaal voor te bereiden, maar de weergoden hebben we niet in de hand. Voorzie dus zeker gepaste kledij of een paraplu naargelang de weersvoorspellingen.

1.8 11u Theatervoorstelling: fractie van een seconde

Opgelet!

de theatervoorstelling heeft een afwijkend startuur en zal al om 11u starten ipv 11u15.
Aangezien deze voorstelling iets langer duurt dan de andere sessies, kan je niet meer aansluiten bij een inhoudelijke themasessie 2 en sluit je dan aan bij de lunch. In themasessie 3 kan je opnieuw een inhoudelijke sessie kiezen.

Opgelet!

  • De theatervoorstelling heeft een afwijkend startuur en zal al om 11u starten ipv 11u15.
  • Aangezien deze voorstelling iets langer duurt dan de andere sessies, kan je niet meer aansluiten bij een inhoudelijke themasessie 2 en zal je daar dus moeten aansluiten bij de lunch.
  • In themasessie 3 kan je opnieuw een inhoudelijke sessie kiezen.

Fractie van een seconde is een aangrijpende theatervoorstelling die jonge mensen direct aanspreekt over wat er in het verkeer allemaal fout kan gaan.

Michael Ghysels werd enkele jaren geleden slachtoffer van een zwaar verkeersongeval. Samen met MUG-verpleegkundige Stef Vanlee vertaalt hij die ingrijpende gebeurtenis en de gevolgen ervan naar een krachtig theaterstuk dat ook de wrange humor niet schuwt.
Volgende thema’s komen aan bod:
• De oorzaken van een ongeval
• De gevolgen van een ongeval
• Eigen ervaringen van leerlingen in het verkeer
Fractie van een seconde is een totaalverhaal met muziek, humor, videoclips, emoties en een nabespreking. Vanuit hun ervaringen laten de acteurs je op een creatieve manier nadenken over je gedrag in het verkeer.

12:15

Themasessie 2

2.1 Lunch 1

Je kan kiezen uit 2 momenten om te lunchen en te netwerken.

2.2 Aandacht voor de voetganger in lokaal beleid

We duiden het belang van het opmaken van een voetgangersnetwerk, de methodiek die we ontwikkelden en hoe we gebruik maakten van lokale kennis om het netwerk te verfijnen.
Vervolgens lichten we toe hoe we missing links detecteren en welke inrichtingsprincipes we ontwikkelden per categorie in het voetgangersnetwerk.
We einden met een aantal toepassingen zowel in Gent als in binnen-en buitenland.

2.3 Naar een proactieve verkeersveiligheidsbeoordeling van het wegennet in Vlaanderen

Koen Van Raemdonck neemt je mee in de praktijk van de verkeersveiligheidsaudits. In het kader van de uitwerking van de Network-Wide Road Safety Assessment, zoals opgelegd door de Europese Commissie in de richtlijn 2019/1936 rond de verkeersveiligheid van weginfrastructuur, is het de bedoeling om pro-actiever naar verkeersonveilige segmenten op zoek te gaan, o.a. op basis van infrastructuurkenmerken.

In deze presentatie gaan we in op hoe we hier in Vlaanderen mee aan de slag gaan en welke impact dit heeft op de praktijk van de verkeersveiligheidsaudits en -inspecties.

Kristof Mollu licht de visie van AWV toe. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) staat in voor het beheer, het onderhoud en de optimalisatie van circa 7 000 km gewestwegen en autosnelwegen in Vlaanderen. Een veilige, betrouwbare en duurzame mobiliteit voor alle weggebruikers staat hierin centraal.

2.4 Verkeersveiligheid start met engagement

Werkgroep Verkeer

De VSV ondersteunt leerkrachten bij het oprichten van een werkgroep verkeer. We zetten hierbij in op het verbinden van medewerkers uit verschillende sectoren: leerkrachten, mobiliteitsambtenaren, politie, vrijwilligers… om zo een breed draagvlak te creëren om samen te werken aan verkeerseducatie.

In deze presentatie maken de deelnemers kennis met Davine De Ronne van politiezone Assenede/Evergem. Zij vertelt waarom en hoe de politiezone de scholen ondersteunt bij verkeerseducatie.

2.5 Werksessie - Speel het "All for Zero challenge"-spel

De All for Zero challenge is een methodiek waarin via verschillende ongevalsscenario’s de vele aspecten van verkeersveiligheid worden belicht. Dankzij het inzetten van spelmethodieken gaan we in gesprek met de deelnemers. We verhogen het bewustzijn rond de verschillende uitdagingen op het gebied van verkeersveiligheid en dit door middel van een bordspel. Dit spel laat je actief nadenken en resulteert in een boeiende dialoog tussen de deelnemers. Je kan de All for Zero challenge bijvoorbeeld inzetten om je lokale mobiliteitsraad te inspireren, om burgers te sensibiliseren, om een participatietraject te activeren, …

We gaan tijdens deze sessie concreet aan de slag, dus geen gewone presentatie maar samen ervaren wat de All for Zero challenge is.

13:15

Themasessie 3

3.1 Lunch 2

Je kan kiezen uit 2 momenten om te lunchen en te netwerken.

3.2 Vraag het aan de weggebruikers zelf

Veilig Over

OVK-SAVE wil met Veilig Over zoveel mogelijk veilige oversteekplaatsen realiseren voor actieve weggebruikers. Burgers kunnen via een website aangeven waar ze een oversteekplaats wensen. Deze oversteken worden gescreend op hun relevantie, via een door VIAS ontwikkelde tool. Wegbeheerders krijgen een inforapport, waarmee ze kunnen overgaan tot de gevraagde aanpassingen. In deze presentatie leert u een Veilig Over-punt ingeven en leert u meer over de tool, die de ingegeven punten analyseert.

Mijn gedacht! Betrokken burgers voor een betere en verkeersveiligere F106

De gemeenten langs de F106 Herentals-Aarschot vroegen de Provincie Antwerpen om de bestaande fietsostrade te optimaliseren. De route is te smal en voldoet niet meer aan de hedendaagse normen. De provincie Antwerpen besloot om voor dit project niet dadelijk naar de tekentafel te trekken maar om huidige gebruikers, omwonenden en betrokkenen te vragen naar hun mening over de huidige route en hun suggesties voor de toekomst. De provincie ontwikkelt hiervoor een digitaal platform F106 – De Route.

Het platform heeft als doel:
1) informeren van fietsers en omwonenden over het optimalisatieproject.
2) verzamelen van knelpunten op de fietssnelweg.
3) tonen van de aangeduide knelpunten door anderen en feedback hierop in functie van de optimalisatie.

De gesignaleerde knelpunten en suggesties worden meegenomen bij de opmaak van de ontwerpplannen. Het platform wordt ook gebruikt om de deelnemers op transparante wijze correcte informatie te bieden en hen verder digitaal op de hoogte te houden van het project. Om ook zicht te krijgen in het effectief gebruik van de route kunnen fietsers op de F106 hun fietsbewegingen laten tracken met een app. Ook deze gegevens worden samengelegd met de input via het platform en gebruikt voor de opmaak van de optimalisatieplannen.

Dit project maakt deel uit van het Europese MegaBITS-project waarin de provincie Antwerpen werkt rond digitale burgerbetrokkenheid, crowdsourcing en data-fusion.

3.3 Objectivering van subjectieve verkeersveiligheid op een kruispunt

In het kader van het traject verkeersveilige gemeente deed de Provincie Antwerpen in samenwerking met gemeente Puurs-Sint-Amands een vernieuwend onderzoek, waarbij we de subjectieve verkeersveiligheid op een kruispunt in Puurs-Sint-Amands onderzochten en objectiveerden.

Het kruispunt ligt dicht bij verschillende gemeentelijke functies en een eventlocatie. Actieve weggebruikers gaven aan dat de leesbaarheid en oversteekbaarheid moeilijk is en hebben daardoor een onveilig gevoel. Er zijn echter geen ongevallen vastgesteld op het kruispunt. Om het gevoel te objectiveren organiseerden we een digitale bevraging, voerden we verkeerstellingen uit, vond er een camera-onderzoek plaats en observeerden we ter plaatse.

Dit leverde interessante inzichten op. De provincie en de gemeente willen met de resultaten van de verkeersonderzoeken en de bevraging bekijken of de subjectieve beleving in lijn is met de objectieve benadering en indien nodig maatregelen ter verbetering voorstellen. De aanpak, de resultaten van de onderzoeken en voorstellen tot verbetering komen tijdens de sessie aan bod.

3.4 Politie aan de slag met verkeerseducatie en sensbilisering

Scholenfietstocht

Om een scholenfietstocht te organiseren, werken verschillende actoren samen. Tijdens deze presentatie belichten we de doelstellingen van het project en de rol van iedere betrokkene. Daarnaast staan we stil bij de effecten en leggen we de link met onze andere sensibiliserende projecten voor minderjarige weggebruikers.

Koffie Verkeer

“Koffie verkeer” (een woordspeling op “koffie verkeerd”) is een innovatief project waarbij we bestuurders die zich aan de snelheid houden, belonen met een koffie. Deze ongewone politionele aanpak, die ook scholen kunnen toepassen, krijgt veel bewondering en appreciatie. Kom langs en verneem hoe dit project met beperkte middelen en personeel toch een grote impact heeft.

Sensibiliserende acties voor jongeren - een samenwerking tussen secundaire scholen en politiezones

De educatieve actiepakketten die de VSV aanbiedt, maken het voor secundaire scholen mogelijk om een korte gerichte actie op te zetten rond één bepaald verkeersthema. Enkele leerkrachten maken met een beperkte tijdsinvestering mogelijk om jongeren vlak voor of vlak na hun verkeersdeelname te sensibiliseren. Wanneer een secundaire school hiervoor wil samenwerken met de politiezone kan er samen aan een gemeenschappelijk doel gewerkt worden: verkeersveiligheid onder jongeren verbeteren. Tijdens deze sessie geven we ook het woord aan scholen en politiezones die reeds succesvol samenwerken.

3.5 Werksessie - Aan de slag met de decision support tool

In het kader van het Mobiliteit Innovatief Aanpakken van de Vlaamse Overheid werd er een burgerparticipatieplatform ontwikkeld genaamd Citizens4Safety. Hiervoor ontwikkelden we een nieuwe tool die beleidsmakers helpt bij het aanpakken van verkeersonveilige locaties. De decision support tool geeft mobiliteitsambtenaren legaal correct advies over bestaande verkeersveiligheidsmaatregelen en de implementatie hiervan.

14:15

Themasessies 4

4.1 Veilige schoolomgevingen - inspirende lokale aanpak

Het kinderknooppuntennetwerk

Het Kinderknooppuntennetwerk is een initiatief dat dateert uit 2020. Nadat we de resultaten van Route2School kregen, staken we intern de koppen samen om hier ook actief mee aan de slag te gaan. Het KKPN is een project waarbij kinderen in groep via veilige wegen van en naar school fietsen aan de hand van knooppunten. Op die manier leiden we ze af van de kritische locaties die we uit Route2School hebben afgeleid.

Car free hour

Deinze voerde een “car free hour” in, waarbij fietsers de vrije ruimte hebben in de centrale stadsas die de scholencampus met het station verbindt. Dit zorgde voor een enorme toename aan fietsverkeer, maar zorgt er eveneens voor dat de andere verkeersmodi zich vlotter door de stad kunnen verplaatsen.

De eerste schakel in een ketengerichte aanpak

PZ Oostende gelooft dat een veilige schoolomgeving de eerste stap is naar meer verkeersveiligheid. Zo worden de eerste partnerschappen gemaakt en kan men samen aan de slag om bv gerichter te handhaven, meer in te zetten op preventie of om andere bezorgdheden in de omgeving van de scholen in kaart te brengen.

Vertrekken vanuit de schoolomgeving richting de woonplaats van de kinderen, zorgt ervoor dat de stad helemaal veilig wordt.

4.2 Aanpak gevaarlijke punten

Evaluatie van de aanpak van gevaarlijke punten

Reeds meer dan 20 jaar investeert Vlaanderen in het wegwerken van hotspots voor ongevallen, de zogenaamde gevaarlijke punten. Maar is deze aanpak effectief, en welk type ingreep is op welke locatie het meest effectief? Deze nieuwe studie onderzocht de effectiviteit van het programma gevaarlijke punten.

MIA Quick Scans: 2 voorbeeldcases

MIA Quick Scans hebben als doel om snel na het voorvallen van een (ernstig) ongeval verbetervoorstellen voor de korte termijn te formuleren. Na een plaatsbezoek van een expert worden (kleine) maatregelen voorgesteld om de verkeersveiligheid te verbeteren op deze ongevalslocatie. Naast een omkadering van de MIA Quick Scan methodiek bespreken we 2 voorbeeldcases: in Gent en Zwevegem.

4.3 Inzet van data voor veilige fietssnelwegen

In het kader van het Europese project Scale-up ontwikkelde de dienst mobiliteit van de provincie Antwerpen een risicopredictietool voor kruisingen op fietssnelwegen. De tool geeft aan waar er een verhoogde kans is op een ongeval op basis van enkele geselecteerde parameters. Hiermee kunnen lokale besturen proactief werken aan verkeersveiligheid en krijgen ze een extra handvat om prioritair in te zetten op deze kruisingen.
In de sessie nemen we je mee in hoe de tool is opgebouwd en hoe deze werkt, maar luisteren we ook graag naar jullie inzichten om de tool scherper te stellen.

4.4 Panelgesprek - Hoe weggebruikers aan snelheidslimieten doen houden?

Hoe zorgen we ervoor dat snelheidslimieten effectief gerespecteerd worden? In dit interactieve panelgesprek delen vier experts hun inzichten vanuit verschillende invalshoeken: communicatie, handhaving, infrastructuur en gemeentelijke aanpak. Onder leiding van moderator Hanne Decoutere gaan we in op concrete strategieën en tools, met ruimte voor publieksvragen.

4.5 Beleefsessie - Werk maken van betere voetpaden met Stapscore

Welkom in deze interactieve sessie waarbij we zullen ingaan op:

  • de werking van de Stapscore-applicatie: de kaart, resultaten en conclusies.
  • de reden voor het ontstaan van Stapscore: focus op de moeilijkheden die vooral weggebruikers die minder mobiel zijn ondervinden als gevolg van slechte voetgangersinfrastructuur.

4.6 Fietstocht 2: groene ring rond Puurs - verbinden en kansen grijpen

Opgelet!

De fietstocht loopt over 2 themasessies. In de volgende ronde kan je dus geen sessie volgen.

In het masterplan “groene ring rond Puurs” krijgt de natuur in en rond de kern zelf een mooie upgrade, maar die verschillende punten moeten natuurlijk ook bereikbaar en veilig verbonden zijn. In deze fietstocht bezoeken we de projecten die in volle ontwikkeling zijn en hoe van de kans gebruik gemaakt wordt om enkele zwakke schakels in het wandel/en fietsnetwerk aan te pakken.

Opgelet!

  • De fietstocht loopt over 2 themasessies. In de volgende ronde kan je dus geen sessie volgen.
  • De gaststad voorziet fietsen voor deze fietstocht, maar je mag ook deelnemen met je eigen fiets. De gaststad biedt ook enkele alternatieve fietsen aan voor personen met een beperking. Geef zeker een seintje indien dit nodig is.
  • We doen er alles aan om de fietstocht optimaal voor te bereiden, maar de weergoden hebben we niet in de hand. Voorzie dus zeker gepaste kledij voor de weersvoorspellingen.

4.7 Wandeling 2: Kernvernieuwing en doorsteken

Opgelet!

De wandeling loopt over 2 themasessies. In de volgende ronde kan je dus geen sessie volgen.

De kern van Puurs onderging de laatste jaren een hele transformatie. Een constante bij de verschillende deelprojecten was het creëren van zachte doorsteken en aangenamer publiek domein. Op deze wandeling zullen we deze doorsteekjes gebruiken om de (toekomstige) verbeteringen voor zachte weggebruikers te laten zien en hoe dat de kern bewandelbaar maakt.

Opgelet!

  • De wandeling loopt over 2 themasessies. In de volgende ronde kan je dus geen sessie volgen.
  • We doen er alles aan om de wandeling optimaal voor te bereiden, maar de weergoden hebben we niet in de hand. Voorzie dus zeker gepaste kledij of een paraplu naargelang de weersvoorspellingen.
15:15

Themasessies 5

5.1 Verkeersveiligheidsaanpak in een sociale woonwijk

In de woonwijk Rijsvennen overspoelden geparkeerde voertuigen de straten, de voetpaden, de grasperken. Samen met de buurtbewoners gingen we op zoek naar oplossingen. We zochten comfort voor de bewoners en tegelijk werkten we aan meer orde in het parkeren. Parkeren was de aanleiding, maar we werkten ook breder aan grotere verkeersveiligheid, voor voetgangers, fietsers en de inwoners van Rijsvennen.

5.2 Gladheidsbestrijding op fietspaden

Eén weg naar veiligere fietssnelwegen: proefproject winterdienst langs fietssnelweg F5/F72

Door de rol van verschillende wegbeheerders in het fietslandschap, is ook het onderhoud helaas versnipperd, bvb de gladheidsbestrijding. Tijdens de winter van 2023-2024 voerde AWV een proefproject uit om een gedeelte van fietssnelweg F5/F72 (dat onder het beheer van 3 partijen valt), sneeuw- en ijsvrij te houden. Met dit proefproject werd onderzocht wat de voor-en nadelen zijn van dit centraal beheer, en wat hier tegenover staat aan inzet van mensen en middelen.

Gladheid voor gebruikers van fietsinfrastructuur in het SuChar-BiLan project

Het project beoogt het voorbereiden van specifieke normen voor de beoordeling van “fietspadwegdekken”, in het bijzonder op vlak van comfort en veiligheid. In een online enquête met 1200 deelnemers werd gladheid genoemd als belangrijke oorzaak van ongevallen. Stroefheidmeetmethoden en -apparatuur werden getest en gelinkt aan (on)veiligheid van fietspadgebruikers met een uniek laboratoriumexperiment. Aanbevelingen voor de minimaal te voorziene stroefheid van het fietspad worden geformuleerd.

5.3 Educatie naar kwetsbare doelgroepen

Veilige vrijheid voor iedereen

Met ‘Veilige vrijheid voor iedereen’ wil De Fietsschool van Mobiel 21 de mobiliteitskloof dichten voor kwetsbare jongeren door volop in te zetten op integrale fietseducatie voor jonge nieuwkomers (leeftijd 12- 18 jaar). We empoweren jongeren met fietsvaardigheden en actieve kennis van de verkeersregels. Door hen veilig te leren fietsen in het verkeer, winnen ze niet enkel een vervoersmiddel: ze winnen autonomie en vrijheid en ze overwinnen een hardnekkige drempel die hen verhindert volwaardig deel te nemen aan de Belgische samenleving.

In ‘Veilige vrijheid voor iedereen’ organiseren we enerzijds fietslessen voor jongeren die helemaal niet kunnen fietsen. Daarnaast ontwikkelen we educatief materiaal op maat om anderstalige jongeren op een actieve en interactieve manier de verkeersregels aan te leren. En we ondersteunen leerkrachten, vrijwilligers, sociaal werkers en buddies om samen met jongeren te oefenen op straat. Om zoveel mogelijk jongeren veilig op het zadel te krijgen, werken we samen met scholen, opvangcentra voor asielzoekers en Fedasil.

Iedereen mee met rijbewijs B

We duiken in de verkeersregels en proberen te zien waar de drempels liggen voor wie de regels probeert te leren. Zijn er uitdagingen op vlak van taal of complexiteit? Op een speelse manier ontdekken we het jargon en bouwen we stapsgewijs op naar meer verkeerskennis.

5.4 Van verkeersveiligheidsanalyse naar praktische maatregelen

In dit project analyseren we de verkeersveiligheid in en rond Lubbeek met een statistisch model dat het verband tussen verkeersintensiteit, infrastructuur en ongevallen onderzoekt, in het kader van verschillende scenario’s, zoals eenrichtingsverkeer, straatafsluitingen en fietsroutes. We gaan uit van een netwerkperspectief om verkeer te bundelen op veiligere, grotere wegen.

5.5 Werksessie -Verbeteren van duurzame mobiliteit en verkeersveiligheid in en rond bedrijvenzones

Het project ‘Bereikbare bedrijven’ (een deelproject van vlot onderweg in regio Mechelen i.o.v. Mechelen, Sint-Katelijne-Waver, provincie Antwerpen en Departement Omgeving van de Vlaamse Overheid) richt zich op het verbeteren van de duurzame mobiliteit naar, rond en op een KMO-bedrijvenzone in Sint-Katelijne-Waver. Deze zone is gekend voor veel vrachtverkeer van de groente- en fruitsector en is tegelijk gemengd door de aanwezigheid van scholen, zoals Thomas More en K.U.Leuven. Met het project willen we barrières voor duurzame vervoerswijzen wegnemen en kansen te creëren om de bedrijven vlot, veilig en duurzaam te bereiken mét oog voor efficiënt ruimtegebruik.

In dit multistakeholderproces, onder begeleiding van mobiliteitsadviesbureau Traject, keken we wat iedereen (bestuur, bedrijven, mobiliteitsaanbieders, etc.) kan bijdragen (op eigen terrein en in de omgeving) om de zone bereikbaarder en veiliger te maken. Thema’s die de revue passeren: bereikbaarheid, infrastructuur en diensten, parkeren, signalisatie, cultuur & campagnes, inspraak & overleg en verkeersveiligheid.

In deze workshop leer je over de methodiek die je ook in bedrijvigheidszones in je eigen gemeente kan toepassen. In deze holistische aanpak van mobiliteitsplanning ontmoeten ruimtelijke planning, duurzame mobiliteit en verkeersveiligheid elkaar in samenspraak met verschillende stakeholders.

16:00

Receptie

17:00

Einde

×
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie
Alle cookies aanvaarden
Voorkeuren bewaren Terug