Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs 2025

Op 18 maart kozen de deelnemers van het Vlaams Congres Verkeersveiligheid 2025 de winnaar van de Vlaamse Verkeersveiligheidsprijs 2025. Benieuwd wie dit geworden is? Hieronder kan je de 3 genomineerde projecten terugvinden:

Winnaar: Beweging.net – UHasselt – Verkeersplatform vzw
Project: Werk maken van betere voetpaden met Stapscore

Met ‘Stapscore’ willen Beweging.net, het Instituut voor Mobiliteit (IMOB) van de UHasselt en Verkeersplatform vzw de kwaliteit van voetpaden in Vlaanderen verbeteren.  Vrijwilligers beoordelen voetpaden via een digitale tool op parameters als breedte en obstakels.  De gegevens resulteren in een rapport met beleidsaanbevelingen voor lokale besturen. Een pilootproject in vijf Vlaamse gemeenten (2024-2025), gesteund door de Vlaamse Overheid, test en verfijnt de tool en aanpak. ‘Stapscore’ speelt in op burgerbezorgdheid over voetpaden en biedt een concrete oplossing om knelpunten in kaart te brengen en aan te pakken. Uniek is de digitalisering van een beproefde methodiek en monitoring op hoger niveau.  De initiatiefnemers willen ‘Stapscore’ breed uitrollen voor een systematische aanpak van voetpaden in Vlaanderen. 


Genomineerde: Provincie Antwerpen i.s.m. gemeente Wuustwezel
Project: Verkeersveiligheid in een sociale woonwijk

In de sociale woonwijk Rijsvennen in Wuustwezel kampten bewoners met parkeerproblemen en een gebrek aan verkeersveiligheid. De gemeente Wuustwezel en de provincie Antwerpen startten een project om deze problemen aan te pakken. In een participatietraject konden bewoners via diverse kanalen hun ideeën delen. Dit resulteerde in concrete voorstellen voor het lokaal bestuur, een draaiboek voor vergelijkbare projecten en een set van do’s-anddon’ts. Het project is uniek door de focus op parkeerbeleid als middel om de verkeersveiligheid te verbeteren in een sociale woonwijk. De aanpak was participatief en constructief, met als resultaat georganiseerd parkeren, veiligere voetpaden, herinrichting van groenvoorzieningen en de invoering van een zone 30. 


Genomineerde: Kordia
Project: Gewoon Gaan met de fiets

Kordia is een samenwerkingsverband tussen de gemeenten Beerse, Oud-Turnhout, Turnhout, Vosselaar, Kasterlee en Lille, gericht op een gecoördineerd mobiliteitsbeleid in de regio. Het project Gewoon Gaan met de fiets zet in op veiliger en aangenamer fietsen door autoluwere en beter verbonden fietsroutes te creëren. Via de samenwerking tussen de zes gemeenten en bovenlokale partners worden gevaarlijke verkeerssituaties aangepakt en veilige fietspaden gerealiseerd, met respect voor woonwijken, landbouwverkeer en natuurgebieden. De gecoördineerde aanpak zorgt niet alleen voor meer ruimte voor fietsers en voetgangers, maar versterkt ook de mobiliteitsstructuur met koppelingen naar hoppinpunten en fietssnelwegen. Dankzij deze innovatieve en beleidsoverschrijdende aanpak groeit het draagvlak voor duurzame mobiliteit en wordt de ambitie om het fietsgebruik te verdubbelen steeds realistischer. 

×
Deze website gebruikt cookies. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website goed te doen functioneren en kan je niet weigeren als je deze site wil bezoeken. Andere cookies gebruiken we voor analysedoeleinden. Meer informatie
Alle cookies aanvaarden
Voorkeuren bewaren Terug